Culinaire Trip door 't Gooi

Artikel 29 van 97

Culinaire trip door ’t Gooi (Gooi en Eemlander 14-11-2020)

Café’s die dicht zijn, restaurants waar het licht niet meer brandt. „Mensen zijn hun verzetje kwijt”, zegt Martin Houwen, eigenaar van ’t Gooisch Friethuys, „ze worden knorrig en krijge)n een kort lontje. De functie van horcea wordt onderschat, denk ik. ”

Op een zondagavond, nog geen drie weken geleden, ging de knop bij de ondernemer om. „Ik kwam uit mijn werk en ging vol gas. Maandagochtend ben ik allemaal restaurants in het Gooi gaan benaderen of ze in ’t Gooisch Horeca Kookboek wilden staan.” In een mum van tijd had Houwen bijna vijftig etablissementen die mee wilden doen. Martin Houwen begon in februari 2019 met ’t Gooisch Friethuys aan de Zeedijk. „Ik begon vol goede moed met een nieuwe onderneming. Vol gas, en het ging al heel snel de goede kant op. Ik kom zelf uit Alkmaar, ben geen Hilversummer, dus het duurt even voordat het een beetje bekend is dat je kwaliteit levert. Het plan was dat ik in 2020 zou gaan groeien ten opzichte van het eerste jaar. In het derde jaar wilde ik er stáán. Maar ja, dat werd allemaal een beetje anders.” Jeetje, wat nu? Dan moet je dingen gaan bedenken,zegt de ondernemer, zoals voorgebakken frites leveren aan restaurants. En dat gaat best heel aardig, zegt Houwen, hij heeft inmiddels een heel lijstje van restaurants in Noord-Holland waar hij aan levert. „Maar toen kwam de tweede lockdown en ik dacht: jeetje, wat nu? ”

’t Gooisch Horeca Kookboek, dus. Restaurants presenteren zichzelf en leveren een recept van hun signature dish. Gelardeerd met fraaie foto’s en wijntips van de Gooise wijnhandel Il Divino. Het kookboek verschijnt op 1 december, in een eerste druk van 10.000 stuks. Houwen: „De volledige opbengst wordt verdeeld over alle horceazaken die erin staan. Mijn doel is om straks een zo hoog mogelijk bedrag te kunnen gaan uitdelen aan de betreffende restaurants.” 

De vooruitzichten zijn veelbelovend, zegt Ewout Jansen van Il diVino die zich verbonden heeft aan het project. „Vorige week zaterdag ging de website in de lucht en sindsdien zijn er al vierhonderd exemplaren in de voorverkoop verkocht. Terwijl er nog geen letter is gedrukt!”

De prijs van het boek is met 14,95 euro laagdrempelig, zegt Houwen, ideaal dus om cadeau te geven tijdens de feestmaand. Jansen: „Restaurants missen natuurlijk hun gasten en kunnen hen op deze manier een restaurantgevoel thuis geven. Daarom hebben wij ons ook eraan verbonden, het is een goed doel en een fantastisch initiatief. Mensen kunnen thuis genieten van een lekker gerecht van ’hun’ restaurant, met een goed glas wijn erbij. Het mes snijdt dus aan twee kanten.”

Een bruggenbouwer, noemt Jansen Houwen dan ook, iemand die positief is en zijn schouders eronder zet. Zelf zegt de ondernemer dat hij mensen juist in deze tijd graag wil verbinden. „Iedereen mist het bezoek aan zijn of haar favoriete restaurant”, zegt Houwen,„dit boek is een culinaire trip door het Gooi langs je favoriete restaurants. Maar dan lekker bij je thuis. En het mooie is, dat mensen niet alleen maar geld geven, maar er ook echt iets leuks voor terugkrijgen.”

Chef-kok Julius Jaspers uit Bussum is bereid gevonden om het voorwoord te schrijven, de Hilversumse burgemeester Pieter Broertjes voor de ontvangst van het eerste exemplaar. „Als bedankje richting de burgemeester”, zegt Houwen, „omdat ik vind dat de man echt wel voor de horeca heeft gestaan.”

 

© 2009 - 2024 Il diVino Wijnwinkel | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel

Om deze webwinkel te bezoeken moet u 18 jaar of ouder zijn.